6 Ağustos 2017 Pazar

E-TICARET PAZARLAMA STRATEJILERI

“Web sitenize birkaç Satın Al butonu koydunuz diye, ziyaretçilerinizin satın alacağını beklememelisiniz”
Neil Patel

E-Ticaret Pazarlama Stratejileri

İnternetin ülkemizde de yaygınlaşmaya başladığı 1990’lı yılların ikinci yarısıydı, Migros Sanal Market yeni açılmıştı. O dönemde de yoğun çalışıyordum ve Migros Sanal Market’in müdavimi olmuştum. E-ticaretle tanışmam hayatımı kolaylaştırmak ve zamandan tasarruf etmek amaçlıydı.

Günümüzde de internetten alışveriş aynı nedenlerle tercih ediliyor; hatta uçak, tatil, otel ya da araç kiralama gibi seyahat harcamalarının çoğu e-ticarete dönmüş durumda.


Ülkemizde ticaretin yükselen trendi e-ticaret sektöründe;

  • 2017 yılı itibariyle 5.8 Milyar USD gelir hedefleniyor.
  • 2021 yılına dek yıllık ortalama %13.4 büyüme ile e-ticaret gelirinin 9.7 Milyar USD’ye çıkması bekleniyor.
  • Pazardaki en büyük segment 2.3 Milyar USD hacimle “Elektronik & Medya” sektörü.
  • 2017’de Internet kullanıcılarının %54.8’i e-ticaret işlemi yaparken, bu oranın 2021 yılında %62.8’e çıkacağı öngörülüyor.
  • Mevcutta kullanıcı bazında yıllık gelir 186.42 USD.

Kullanıcı bazında yıllık geliri belli başlı ülkelerle karşılaştırdığımızda;

  • İngiltere’de %80.9 kullanıcı penetrasyonu ile 2,169.76 USD
  • ABD’de %78.3 kullanıcı penetrasyonu ile 1,734.05 USD
  • Japonya’da %75.6 kullanıcı penetrasyonu ile 1,023.58 USD
  • Çin’de %52.1 kullanıcı penetrasyonu 798.67 USD
  • Kullanıcı penetrasyonunun %16.8 olduğu Hindistan’da ise bu rakam sadece 126.30 USD (*)

Diğer ülkelere baktığımızda, ülkemizdeki penetrasyonun ve kullanıcı bazında gelirin düşük olduğunu görüyoruz. Bu da e-ticaret alanında halen yapılacak çok şey, alınacak çok mesafe olduğunu gösteriyor.

(*) İstatistikler statista.com internet sitesinden alınmıştır. 

ONLINE MAĞAZANIZ MI VAR?

Genelde dışarıdan bakanlar e-ticaretin çok kolay bir iş olduğunu, sayfalarına birkaç ürün koyarak bu işi kıvırabileceklerini düşünüyorlar. Sektörde gördükleri birçok değerli e-ticaret sitesinin milyonlarca dolara satılmış olması da, bu alana girmek isteyenleri özendirmiyor değil tabii ki!

E-ticaret çok yönlü bir iş, bir yandan klasik anlayışla işinizi sürdürürken bir yandan da teknoloji ve internet dünyasına adım atmayı, bu alanda uzmanları ekibinize katmayı, bu işe özel yazılımlar ve uygulamalar satın almayı gerektiriyor. Yapılacak işler bunlarla kısıtlı değil tabii ki; internet trafiğini ve işlek saatleri yönetebilmek, satışını yaptığınız ürünlerin kanal bazında stoğunu takip edebilmek, kargo süreçlerini sistemsel olarak organize edebilmek ve tüm bunların sonucunda müşteri memnuniyetini ve marka bağımlılığını sağlayabilmek işin püf noktaları.

Marka ve Online Deneyim

İmaj her şeydir. Bu nedenle online mağazanızın hem görünümü hem de kullanımı markanızı yansıtmalı ve kullanıcı odaklı olmalıdır. Bazen görsel olarak şahane e-ticaret siteleri görüyorum, ancak ürün seçmeye ya da alışveriş sepetine girmeye kalktığımda yaşattığı deneyim siteyi kapatıp çıkmama neden olabiliyor. Ya da bir alışveriş için bile üyeliği zorunlu koşan ve bir düzine bilgiyi girmenizi isteyen sitelere rastlıyorum,  çok zaruri değilse o siteden hızla kaçıyorum.

E-ticaret sitesi markayı yansıtabilecek bir imaj ve kullanıcı deneyimi ile online mağaza alanında uzman profesyonellerce tasarlanmalı bence. Ürünler ince detayları içerecek şekilde fotoğraflanmalı ve hem masa üstü hem de mobil ortamlarda rahatça görüntülenebilmeli. Ayrıca mobil ortamlarda tarayıcıdan girdiğinizde illa mobil uygulama yüklemeniz için sizi defalarca uyarmamalı diye düşünüyorum.

Ölçümleme ve İstatistikler

Raporlama ve ölçümleme olmadan bir işi yönetemezsiniz. Hatta e-ticaret işinde bunun bir kat daha önemli olduğuna inanıyorum. Hangi ürünün çok satıldığına ve bazı çok güvendiğiniz ürünlerin neden dükkânda daha fazla satılıp online’da satılmadığını anlamlandırabilmek için birçok detaya hâkim olmanız gerekir. Bu da ancak o detayda bir raporlama ile mümkün olabilir bana göre.

Doğru Yerde Doğru Mesaj

Online mağaza reklam ve yönlendirmelerinizi yaparken, müşteri profillerini ve hedef kitlenizi doğru analiz ederek doğru mecrada doğru mesajları vermek oldukça önemli. Bunu yaparken de alanında uzman profesyonellerden destek alınmasının başarıyı da beraberinde getireceğine inanıyorum.

Global E-Ticaret Trafiği

Şimdi biraz da, globalde e-ticaret trafiği nasıl yönleniyor, siteler nasıl daha yüksek trafik alabiliyor buna bakalım dilerseniz.

Wolfgang Digital tarafından 2016’da yayınlanan ve Nisan 2015 – Mart 2016 dönemini baz alan “e-Commerce KPI Benchmarks” raporuna göre;

  • Google, e-ticaret trafiğinin %69’unu dağıtıyor ve toplam gelirin %67’sini elde ediyor.
  • Facebook önceki döneme nazaran e-ticaret trafiğindeki payını 4 kat arttırarak %1.3’ten %5’e çıkartıyor.
  • E-mail pazarlama %6’lık pay ile halen sosyal medyadan daha işlevsel.
  • Google AdWords, trafiği yönlendirme anlamında oldukça üstün. Raporda yapılan analize göre, Google AdWords özellikle yüksek fiyatlı ürün satan siteler için daha etkin çözüm sunarken, SEO uygulamaları ise düşük fiyatlı ürün siteleri için avantajını koruyor. Ancak, yüksek hedefleri olan e-ticaret sitelerinin her iki yöntemi birden uygulaması öneriliyor.
  • Web sitesinin hızı SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) sıralamasında önemli bir faktör olduğundan, hızı yüksek siteler daha çok trafik çekiyor ve bu da ziyaretlerin satışa dönmesine olumlu katkı sağlıyor.
  • E-ticaret sitelerine yapılan ziyaretlerin satışa dönüş oranı seyahat sektöründe %2 iken, perakende sektöründe bu oran %1.4.
  • Ziyaretlerin satışa dönüşme oranları bir önceki döneme göre %10, ortalama satış tutarları ise %25 artış gösteriyor.
Yukarıda bahsi geçen istatistiklere bakıldığında, Google’ın toplam e-ticaret trafiğinin %69’unu yönlendirdiği görülüyor. Eğer e-ticaret yapıyorsanız SEO Marketing yanında artık internet reklamlarına da ağırlık verilmesi gerektiği göze çarpan bir husus.

Kullanıcıların siteye doğrudan giriş yapabilmeleri için konvansiyonel reklamların ihmal edilmemesi gerektiğini düşünüyorum. Diğer yandan müşterinin posta kutusuna doğrudan erişerek e-mail pazarlama yapmaya devam edilmesi en çok bilinen ve halen etkili olduğuna inandığım yöntemlerden. E-mail pazarlama ile kampanyalarınızı, özel günler için düzenlediğiniz indirim günlerini, müşteriye özel kuponları, ekstra taksitli satışları müşterilere haber vererek markanın ve ürünlerin hatırlatılması faydalı olacaktır eminim.